Inför hockeysäsongen


Att skriva

Här är är något jag skrev 2005, med andra ord ganska länge sen:



"Nu vill jag beröra någonting som ligger mig riktigt varmt om hjärtat - att skriva.

Det är min innersta dröm, och den skall bli verklighet, att leva på skrivandet. I någon form. Ge ut romaner i jämn takt. Eller författa journalistiska verk. Finna sanning. Spränga genom mål och mening.

På klassfesten igår sade nästan alla "Varför har du inte gett ut något?"
Som om de visste vad jag skulle syssla med? Jag pratade inte speciellt om det på den tiden. Det var långt inne i min själabank då.
Jag sysslade då med - ingenting. Mer än att vara osäker och osäker och osäker igen. Ni vet. Ungdomstiden är ju som den är. För mig var den enda längtan efter bekräftelse och att vara en i gänget. Inget av detta gick särdeles bra. Man lär sig med tiden. Vad som räknas.
Att sitta och prata som i går natt är sannerligen trevligt. Det ger i alla fall mig en hel del. Ta människor på pulsen. Fick ju en del telefonnummer igår. Tveksamt om jag ringer. Jag menar, visst det kan man göra. Men, känns lite ansträngt på något sätt. Lite påtvingat.

Jag vill skriva om människorna och livet och känslornas drama. Ungefär. Men jag försvårar ju hela processen. Låser in självgåendet och bygger upp enorma förväntningar. På mig själv. Min talang. Min kraft. Det blir då ingenting. En massa snitsiga meningar utan kraft, utan mening. Där stannar jag. Fastlåst. Frustrerad.
Att prata med människor som blir besatta av skrivandet gör mig avundsjuk. Det är inspirerande att lyssna till, men samtidigt blir jag förbannad på mig själv, min feghet, för den har nog också med saken att göra. Jag väntar och väntar och väntar. På självgåendet. Jag kanske ska sätta igång på egen hand? Vara lite bestämd? Köra på? Låta bokstäverna dansa? Som de gör nu? När jag skriver det här.

En annan svårighet för mig är skeendet. Jag försöker alltid se historien i förväg. Inte bra. Det ska komma, som en rullande film för ens inre, man ska bara skriva ned det man ser. Men jag vill tjuvtitta. För att veta vad jag ska göra. Oerhört irriterande. En aning sorgegivande. Jag vill. Jag ska. Jag måste."




Svaret på allt detta blev att jag till sist skrev en hel skönlitterär roman som jag sände till förlag 2008. Den blev refuserad och när jag läste genom mitt verk framstod det som solklart, självklart.
Krångliga meningsbyggnader, en alltför stor ambitionsnivå. Också en förtätning i historien som var svår att ta till sig. Däremot står jag fast vid att grundstoryns kraft fanns där. Tyvärr var slutet inte alls bra.

Jag påbörjade en "rensning" och genomgång av skriften, men eftersom den var en sorts "gåva" till en vacker kvinna, så blev arbetet betungande och ensamt.

Jag tror ärligt talat jag ska författa kortare texter. Jag tror jag skriver dynamiskt och med viss passion, det kan lämpa sig för mer koncentrerad information.

The little muse is talking

Kanske man borde skriva en bok om skillnaderna och likheterna mellan AIK och Djurgårdens IF? Ett seriöst och ändå genuint verk som kan läsas av supporter, ledare, spelare, etablissemang osv.

Jag fick en god kontakt med en mycket vettig fd ordförande för Black Army för några år sen, kanske man ska återuppta den? Höra om man ska se möjligheterna som finns för ett sådant projekt?

Har massor av funderingar kring olika områden. Så framtiden kan mycket väl bli spännande!

Varje dag innebär magi

Den gröngrumliga sjön. Två fiskebåtar. En sliten träbrygga. Vassen sträcker ut sig för att smaka fuktigheten. Smörblommornas ängar breder ut sig. Sädesslagens dofter kittlar näsborrarna.

 

En kvinna sitter på huk med korgen bredvid, vilande på en sten. Hon håller ett vackert klädesplagg mellan sina händer. Grodans rygg dold av vattenytan.

 

Blåa saltvatten. Maneter. Kritvita hotell. Solskyddsfaktor. Sommarsprit. Resecheckar. En gråsprängd man erbjuder svarttaxi. Kvinnan sitter grensle över sin unge älskares ansikte. Könsdoft lackar. Regndroppar över klippor i Libanon. Solen i zenit i Dakar. Sandstorm. Den plirande känslan mellan fingrarna. Snö i Reykavik. Vattnet bubblar. Torka runt Röda havet.

Krokodilens ögon. Ormens kramar. Spindelns konstverk. Kattdjuren. Hönornas kackel. Äggulor.
En trålare på havet. Skägglika karlar slänger fisk i hinkar.
Morgonböner i Mekka. Arabisk konfekt. Finländsk kristall. Kinesisk medicin. Japansk filosofi. Skummande elefantöl i Leipzig. Köttfest i Toluca. Erotik i San Sebastian. Karaxiofest på Sicilien. Rodeo i rödsandade Texas. Princessbakelser vid norska gränsen. After Ski med blockchoklad i Schweiz. En ung pojke utforskar en vuxen mans känslor. Ett barn gråter och moderns varma, stora bröst tröstar.

Ett par grälar över en telefonräkning. En man i rullstol blir skuldfri. En kvinna målar en vacker tavla av ett vattendrag. Långtradarna spelar nattmusiken. Tonsättaren sover vid sitt piano.
En flicka går med trasiga kläder i gränderna. Hon får en filt och bussen tar henne hem.

En kärlek tänds. En passion dör. En barndom springer. En ålderdom finner. Ett par mjuka läppar smakar jordgubb. En grannfru kissar i buskarna. Småungarna leker i lekparken i Prag. Akvaviten är slut i Skåne. Maräng bakas i Gent. En deprimerad bullimiker tröstar sig med söta aprikoser.
Turkarna ler röda mot solen.

På sjukhuset under stjärnorna har ett nytt liv öppnat sina ögon och testat sin ljudstyrka. Det blev en pojke.
En olycklig kvinna tog sina tabletter till sängen, men på nattduksbordet såg hon fotografíet av sin dotter.



(c) jag

Den sensuelle mannen

Han känner sig febrig. Han har svept nattproteinet. Han har rökt sista cigaretten.
Sängen känns stor och tom som en obesvarad inbjudan.

Månen glöder starkt mellan två stjärnor på himlen i natt. De blinkar som ett chifferspel och lyser av hemliga meddelanden. Ord som inger framtid. Ömhetsbevis som gnistrar.


Låt mig hålla om dig och ge dig tryggheten. Låt mig försöka ge till dig av min värme.
Min närhet, mina kyssar. Får jag smeka dig försiktigt?
Vad ser du när du tittar djupt in i mina ögon?
För i dina ser jag mig.


Han pratar alldeles för mycket. Allting är så självklart och enkelt när han ser henne.
Höra henne tala med sina egna ord. Känna hennes smärta. Känna hennes hjärta.

Hur många år har kärlekens lena flerdimensionella smekning inövats av våra förfäder?
En egenskap vi människor finner i oss själva.

Trots brist på ordets sanna innebörd, på ordets sanna efterlevande, vet vi vad vi vill.
Det gör oss starka. Att våga. Så livsbringande. Vi skapar liv. Vi skapar våra egna känslor. Vi skapar våra egna rustillstånd. Vi skapar vår egen religion. Vi skapar egentligen vad vi vill.


Varför är du så vacker att se på i alla ljus?

Din hud är vacker. Din stråle är vacker. Din hals är vacker.
Kärnan som är du är ren och vacker.

Får jag försöka fylla dina ögon med det du längtat efter?
Jag vill massera dina händer med mina fingertoppar.
Ömt och försiktigt, lugnt och skönt.



Vill hon skapa rum? Vill hon skapa utrymmen för andra att leva i? Trivas i?
Vill hon skapa deras gemensamma rum? Vågar hon? Han vet inte om han vågar. Det är stundens sanning. Han vet inte. Men han vill. Han brinner. En inre smärta som kallas längtan.


Att befinna sig här utan natten tillsammans, utan vår gemensamma nakna kropp, utan fnitter och berusning, utan sommaren med dess minnen för alltid, det gör mig väldigt rädd.

Men ingenting kan besegra mig. Jag kan inte förlora striden då alla tidens ljus kommer samverka.

Den dagen du ler är du min.

Hur ser du ut på morgonen?
Hur mår du när guds gåta i ditt kött lever upp igen?
Ser du fortfarande likadan ut när du sover?

Hur ser du ut generad?
Hur ser du ut när du eroderar? Imploderar? Exploderar?



Han vilar på kudden och ser ut genom fönstrets natthimmel:


Vi dricker vatten under stjärnhimlen. Svettpärlor på dina bröst.
Vi ser ängen och skogen och jorden och stugorna långt bort.
På den bärbara spelas musiken som tonsätter vårt minne.



(c) jag

Chet Baker - soft jazz med sång.


Rosenberg Trio - jolly!


Valanalys, riksdagsvalet 2010.

Här är något jag skrev inför valet förra året, lite kul att se i efterhand:


"Nu måste jag leka val-analytiker lite grann.

Jag har röstat i alla val sen -91 och jag har aldrig haft en så oklar känsla kring vilka som kommer vinna makten som denna gång. Det har varit ett stort försprång för alliansen som inte borde gå att hämta in, men många jag pratat med har valt att i sista stund rösta rödgrönt.
Jag tycker också Mona Sahlin gjort riktigt bra ifrån sig i de sista debatterna. Hon har framstått som varm (hoppla) och tydlig.

Frågan är också hur många röster SD får. Jag tror inte dem får så många som man trott, helt enkelt för att det är vanligt att många backar i sista stund från att rösta på "populistpartier". Dessutom finns också andra populistpartier såsom Piratpartiet och FI.

Min slutsats är att alliansen sitter kvar med relativt liten marginal men inte får egen majoritet - därmed får socialdemokraterna en del att säga till om de kommande fyra åren. Eller kanske Miljöpartiet.
Blir det bra eller dåligt återstår att se."

När man vet

Man vet. Vad man ska göra, vad som är "rätt" för varje enskilt ögonblick. Eftersom man vet vad man vill.

Det är en stund av en sorts FRID. Den är makalöst läkande. Men den är STARK. Oerhört kraftfull i sin makt. Den verkar inte kunna återalstras varenda sekund.

Vem lär ut sånt?

Tyvärr, mina vänner, men vi blir lurade. Samhället tränar bort vår kritiska analysförmåga.

Känslan kräver förnuft för en strömmande koppling. Och förnuftet är en farlig kombatant gentemot känslan om strid skulle uppstå.

Ordet har kraften av en batong ibland. Fel laddat och avfyrat på fel plats - det kan driva världar i krig.

Det finns ett beskyddande ljus. Jag har själv sett det. Även om det är ens egna iris som "skapar" denna hägring, finns den där som ett varmt skimmer. Jag såg den i rummet. Jag såg den bakom henne, jag såg den runt hennes fullkomlighet.

I det enkla och vardagliga uppstår en märklig känsla av lättsam lekfullhet.

Frukost. Handla. Diska. Lunch. Tvätta. Eftermiddagsmål. Diska. Teve. Laga middag. Äta. Diska. Mattas ut.

Alla dessa "stationer" är lika betydelsefulla, för den här kärleken är i högsta grad FYSISK i den bemärkelsen att den är HANDLING ur en omedelbar och delad närvaro.
"Där och då" är det enda som har något värde. Det enda man gör.

Diskborsten sköljs av och hängs på sin hake. En blick över köket. Hennes rygg lutad över datorn. Nacken är naken och fri. En enkel kyss. Huden har badat i godis. Ögonen svarar med samma sanning. Kyssen tillbaka är en oskydlig gåva av stillsam glädje.

Märkligt. Märkbart. Märkvärdigt.

Kärlekens promenad



Livet saknar mening och mål

som ett öppet sår

vandrar dagarna vidare

i evighetens tid


[Är det bilden - det man såg
Känslan - minnet som blev

vilket har störst betydelse?]


Vandringstiden är här

som ett bud om död

kom nederlagets smärta


visst finns tid

visst finns mål

meningen är inget föremål

syftet är en idé


glädjen av att vara fri

är som tusen dagar smärta

en ocean med glöden i


Tiden är ett rum

för däruti finns allt omkring oss


det man önskar

det man vill nå


som trolsk rikedom

möts våra hjärtan när larmet går

men vi förstår det inte

tiningsprocessen smärtar


hur veta skillnad på "halt" eller "fly"?

hur känna skillnad på meddelanden från hjärna eller själ?


dovt mörker i luftens blad

en flaska klirrar


detta sorts eländiga mörker

är något vi valt själva


Kärlekens koppling - bort från mörkret

det är ljuset som är sanning


medvetandets energier

gör oss lottlösa utan hudens magi



(c) jag

Prince of Love


Don't disappear from my life
The Sun of my Light

The wisdom is; the Free Will must be conquered
The pain tell us the paths to go

but How?

the sun is down tonight
the heart cries like the child

What to Do?

I believe in moments of truth
the faith sets us together like a shining star

is the wilderness of pain so erratic and black?

The smoke from the candle
The silence among the winds

Let me feel your flame
Let me smile in the gas fall

There is Evil lurking arounds us
Trembling for souls and ideas

It sets us ahead from ourselves
and then creates a biased need for the inner self

Oh dear, Mother of Love
send us the angels with wings

To Fly with us when we cry
And take us to the New beautiful places.



(c) jag

Chris Rea - Santo Spirito

En man och en kvinna samtalar över en knastrig kommunikationslinje om definitionen och förståelsen av sanning. Detta ackompanjeras med mörka, skakiga bildsekvenser av både religiösa och vetenskapliga motiv. Där finns också en sotig gestalt med hatt och smal slängkappa som närmast överblickar denna värld.

"Down there they call us angels,
they think we got wings, right?"


Chris Reas nya projekt (som under hösten släpps i Sverige) - 3CD, 2DVD - verkar överlag fantastiskt. Nu har jag bara hört och sett en av filmerna skall tilläggas, men den bär en sådan känsla, rymd - det är som en smekning av skallens hud.

Tyvärr är CD:n i datorn ur funktion. Det blir längre fram.

Vilken gitarr som äntrar scenen, vilka toner den spelar; svängande utdragna melodier, och däremellan diskussionen om vad sanning innebär för människan.

Låter det pretantiöst så är det knappast meningen, men det är inte heller en religiöst klingande platta (även om han använder sig av en religiöst baserad förklaringsmodell i form av två jordiska änglar som filosoferar och på samma gång undersöker och studerar "objektet").
Det är som att Chris Rea grävt djupt bland sina egna mentala tankar för att där finna ett möjligt samband mellan existens och någon sorts moralisk mening.

Här nedan finns en länk till ett treminutersklipp ur en av filmerna.



(c) jag

distance between soul and mind

The star in the sky
tell us why we exist

in the sparkles of possibilities
in our hearts
lies the truth within

the minds are wanderer
in the between
of reality and dream



(c) jag

Inlägg på "DIF-forum" på svenskafans.com

"Det är anmärkningsvärt - här skriker inte små delar av pubilken öppet i hela landet över hur horribelt SvFF sköter sitt åtagande gentemot Allsvenskan. Detta framförs såväl genom ramsor vilka motståndare sjungit i intervaller, samt plakat och flaggor med tydliga budskap. En stor del i dagens situation har denna Disciplinnämnd med sina uppenbart godtyckliga beslut till nackdel för klubbarnas ekonomi. Och vad gör detta fotbollsförbund?
Dom struntar i det fullkomligt. Det är som att kritiken inte existerar. Det är ganska fantastiskt.

Frågan är numera vilka som först kommer agera - Svensk Elitfotboll eller åskådarna i någon konstellation? Media har redan börjat ta sitt ansvar."


(c) jag

Suomi, maj 2011


Hjärtat fryser

Mina ord

jag ville visa nåt vackert


ett tag där trodde jag på livet


var det bara

en dröm?


stanna kvar här hos mig

känn min värme från min innersta kärna

den finns kvar


den är precis som den ser ut


kom till mig

sjunk ner i min famn

du är också värd kärlek


annars skulle jag aldrig visat det jag kan just nu


se här


mina fingrar över din nacke

känner du


att något vaknar inom dig?




(c) jag

Blond virvelvind (2011-06-12)

Ibland när jag är nära och hör hjärtslagen och känner doften från hennes porer så är det som att se in i framtiden.



(c) jag

"Den sköna satmaran" (La Belle Noiseuse) - Jacques Rivette (1991)

En mäktig upplevelse. En fantastisk film. Långsam, skön och behaglig som en sommarkväll med ett glas rött vin.

Handlar om en konstnärligt insomnad äldre man som sammanträffar med en ung ombytlig kvinna och återuppväcker därmed sin stora konstnärsdröm - att måla den fullständiga erotiska tavlan kallad ”Den sköna satmaran” (La belle noiseuse).

Man fick se varenda penselstreck, när han skissade, allt. Det var väldigt fascinerande, en sorts förtätad stämning som byggdes upp av tystnaden och skrapandet mot papper och duk. Samtidigt såg man hennes svårighet att sitta still, att inte tänka, att inte störa honom i sitt arbete, att till sist klä av sig och utlämna sig själv...

Det är nästan så att jag blir upphetsad av det. MÅLERIET alltså. Jag berörs djupt av det och har nog alltid gjort.
Fanns en annan film - Pollock - som också var härlig att se.
Jag har nog alltid närt en kär gammal dröm att någon gång måla. Helst olja, helst på stora dukar. Men oj så svårt...
Tar åratal att lära sig. Visst kan man sjunka in i det genom att börja enkelt och fokusera på linjer och färger, snarare än människor och ting.
Det finns något sakralt sensuellt över att skissa med svart krita. Att liksom kratsa fram linjerna på ren känsla.

Jag vill måla en tavla med en kvinnas ALLA former sammansatt i en bild, som en sorts sammanfattning av kvinnans förgänglighet, förtrollande sensuella förmåga och hennes smärta, hennes infall, lekfullhet, gåtfullhet och utsatthet. Som en Picasso med olika vinklar och perspektiv, men mjukare, starkare och i en ström där alla delar går in i varandra.

I franska filmer finns ju ofta en sorts naken enkelhet i ljus och scener. Dialogerna är ofta rättframma på ett sätt som jag verkligen dras till...

Jag skulle vilja ta fram den inre nakenheten (svårt att närmare förklara då det är en ”känsla") och frammana det vackra och sensuella i alla skrymslen och snår. Däri ligger den sanna utmaningen, den sanna konsten. Iaf enligt min uppfattning.

Det finns en oerhörd erotisk laddning i filmen. Måste vara bland dom bästa filmer jag sett på mycket, mycket länge.

I filmen var det en scen när de gick genom konstnärens hus, genom hans hall och sen in i ”drömrummet” - som var helt FANTASTISKT. Väggar och tak i grönt, tjocka träbjälkar, och på det enorma tavlor med mjuka linjer av makalösa sagofärger i grönmossiga toner... WOW.
Så vill man ju ha det. Med heta croissants på mornarna.

RSS 2.0