Valanalys, riksdagsvalet 2010.

Här är något jag skrev inför valet förra året, lite kul att se i efterhand:


"Nu måste jag leka val-analytiker lite grann.

Jag har röstat i alla val sen -91 och jag har aldrig haft en så oklar känsla kring vilka som kommer vinna makten som denna gång. Det har varit ett stort försprång för alliansen som inte borde gå att hämta in, men många jag pratat med har valt att i sista stund rösta rödgrönt.
Jag tycker också Mona Sahlin gjort riktigt bra ifrån sig i de sista debatterna. Hon har framstått som varm (hoppla) och tydlig.

Frågan är också hur många röster SD får. Jag tror inte dem får så många som man trott, helt enkelt för att det är vanligt att många backar i sista stund från att rösta på "populistpartier". Dessutom finns också andra populistpartier såsom Piratpartiet och FI.

Min slutsats är att alliansen sitter kvar med relativt liten marginal men inte får egen majoritet - därmed får socialdemokraterna en del att säga till om de kommande fyra åren. Eller kanske Miljöpartiet.
Blir det bra eller dåligt återstår att se."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0