Romsk soldat

Som en romsk soldat
vandrar vi två planlöst på jorden
 
söker lojaliteten som stillar vår längtan
 
Lockelsen i att se det så nära
bära på fruktan om allting
 
Vad är sant, vad är fel
Varifrån kommer den glöd vi kan se?
 
Är leken kär?
och våra begär
 
Himlens port igenbommad intill evigheten
 
Att vakna omskakad och rädd
en tillfällighet
en lek till
 
Kan människans kvinna älska som vi vill?

Rullbandsmaskin

Rulla tillbaka våra band, stoppa tidens nöd och sveda
Jag längtar efter din tröst, se din själ bygga berg.
 
Jag vill känna våra kroppar, dra fingrarna över huden.
Höra din andning lugn och trygg.
 
Jag vill genom beröring förlora våra skal, vända blad
med din närhet mot min rygg.
 
Där inne i glödens hetta finns du och jag kvar, det som var.
Det som aldrig blev.

RSS 2.0