Kort avsnitt ur kapitel 53.

Han flyttar datorn till sovrummet, sitter på sängen och skriver. Cigaretterna röker han i olika rum. Ibland vankar han omkring någon minut, fixerad men med rastlös oro i benen.
”Vi brottas, vi grottar oss djupt in, men finns det någonting där inne? Alla talar om djup och innerlighet och den sanna själen... men det vi gör, är ändå vad vi blir, eller hur Johan?”
”Vad menar du?”
”Vet inte riktigt. Men det känns som något viktigt är på väg att hända. Visst är det så? Och då inte bara något som rör oss, dig och mig, utan något mer.”
 
Han ställer sig vid fönstret, ser ut på gården. På en bänk sitter tre kvinnor och matar sina bebisar med bröstmjölk. Tiderna är annorlunda nu, brösten blottas skamlöst, alldeles röda och svullna. Den självklara platsen. Den nutida klampande friheten som vi så gärna förkastar eftersom vi själva drömmer om den.
”Det är ändå vackert”, säger han. ”Vi vill samma saker i slutändan. En fristad för dom vi själva är? Eller i alla fall för dom vi låtsas vara.” Hon säger. ”Johan?”, han fortsätter: ”Det är ändå nånting. Nånting att tro på, utveckla, utgå ifrån.”
”Du Johan?”
”Vad är det?”
”Jag känner mig så tom inombords. Tur att jag är lugn för annars hade jag drabbats av panik. Jag hade säkert skapat någonting, något drama!”
”Vi kanske ska försöka uthärda?”
”Vad är det för någonting? Är det något med oss? Snälla, svara då Johan.”
”Jag vet inte älskling. Det känns som, som att vi... som den där filmen med Jim Carrey.”
”Där han är flera personligheter?”
”Nej, den där han utan att veta om det medverkar i en dokussåpa och till sist flyr från staden med båt och seglar så långt bort han nånsin kan. Och borta vid evigheten finns bara en bortre vägg i en gigantisk filmstudio.”

Kommentarer
Postat av: En kär gammal vän

Tusan vad bra! Skönt flyt i språket. Förstod inte var i sammanhanget sekvensen kommer in. Men den ger bra läsbilder. Du blir bara bättre och bättre...

2012-09-14 @ 10:05:42
Postat av: Matte

TACK. :-)

Det är lite uppsplittrat, så inte alls konstigt att det framstår som förvirrande.

2012-09-14 @ 13:42:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0