Upprörande snedvridning av SVT Debatt

Jag reagerade på vad som stod på SVTs hemsida rörande kommande programpunkter på "Debatt":

"DEBATT Fredrik Reinfeldt tycker det vore bra om vi höjde pensionsåldern till 75. Många håller inte med. Debatt med bland andra Leif Mannerström och Josefin Brink (V). Fotbollshuliganerna är trötta på polisen och vice versa. Ikväll möts dom i studion. Dessutom om homoupproret på Twitter. Ikväll 22:00 i SVT1 med Eftersnack direkt efter här på webben."


Det står alltså "fotbollshuliganerna är trötta på polisen och vice versa. Ikväll möts dom i studion".
Det horribla med detta uttalande är att bl a Järnkaminernas (Djurgårdens supporterklubb, inga huliganer) ordförande kommer delta. En reko kille som verkar för god supporterkultur.
Vad som är desto mer allvarligt, är bakgrunden till debatten som alltmest försigår i skymundan bland diverse forum just nu, rör händelser under senaste hockeyderbyt, där helt oskyldiga småkillar, kvinnor och män blev brutalt behandlade som boskap, helt utan grund påtvingade urinprov eller fick lämna arenan infösta i bussar, misshandlade med upprepade batongslag, och där enskilda polismän stegade in och skapade kaosartade scener på klack-läktarna. Denna hotfulla stämning rådde både innan och under matchen och skapades av polismän på egen hand.

Det är dagens sanning. Det skall också påpekas att händelserna lett till över TUSEN JO-anmälningar.




Här Twitter-utdrag ur från en TV4-journalist som var på derbyt:

Jarelind @Jarelind
Står just nu i Globen och lyssnar på polisers interna prat. Skrämmande.

Jarelind @Jarelind
@blisk Det är extremt grabbig jargong och internt hetsande. De är laddade.

Jarelind @Jarelind
Nästa tweet är nr 10.000, tänker inte ägna den åt testosteroniserade män som inte låter mig gå på toa. Börjar bli akut snart. Sluta bråka.

Jarelind @Jarelind
Globen har blivit en mellanstadieskola. Man får bara gå på toa en i taget och måste fråga om lov först. Snart är det 10-rast.

Jarelind @Jarelind
Konverserat en representant för ordningsmakten. Det de gjorde före match var att "garantera säkerheten för vanligt folk". Okej. Låter bra.

Jarelind @Jarelind
"Jag åkte på en sån jävla tjuvsmäll, jag ska fan nita den jäveln om jag ser han igen". Rutig keps eller gul reflexväst? Spelar det nån roll?

Jarelind @Jarelind
Och där knackade narkotikapolisen Fredrik mig på axeln o undrade vad jag tagit för något o när. Trevlig kille. Tyckte jag skulle hänga med.

Jarelind @Jarelind
Jag hängde inte med. Nån jävla måtta får det vara. Fattar att "vanligt folk" (jösses) slutar gå på idrott.

Jarelind @Jarelind
Fredrik lät mig fortsätta hemåt med ursäkten att han jobbar med ungdomar. Jag är ju 30+. Det står på mitt id-kort.

Jarelind @Jarelind
Att mitt id-kort ligger bredvid mitt TV4-kort i kortfodralet hade säkert INGET att göra med någonting i sammanhanget. Artig kille, det där.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0