Förbättrad kontroll av kosttillskott kontra sockerberoende

Jag såg häromdan ett inslag i TV-nyheterna om att Livsmedelsverket vill göra "nedslag" gentemot bristande kontroll rörande kosttillskott, och främst då kring bantning och prestationshöjande preparat.

Jag kan inte låta bli att tänka på grunderna till bantningsbehoven - är inte det maten vi äter?
Hur den är översållad med socker.

Folk i min omgivning förundras ofta över att jag helt saknar varje behov av sockerintag på kvällar och helger.
Varje dag är jag djupt tacksam mot min älskade mor som hårdnackat av oro bidrog till att inte göra min storebror och mig själv till "sockerberoende" som små barn. Vi fick på sin höjd en liten ask russin till lördagsgodis. Haha.

Jag själv imponeras av alla som lyckas bryta ett sockerberoende, då det måste tillhöra livets allra svåraste beroenden.

Någonstans tycker jag Livsmedelsverket berör ett stort problem från fel ände.


Här är en länk till Livsmedelsverkets hemsida:

http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Farliga-kosttillskott-ska-stoppas-med-utbildning-och-nya-arbetssatt/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0