Ett liv

Ur tiden fann jag en väg
Briljant och klar för mitt hjärta
Ursinnig och svår att nå
Men envisheten kunde räcka

 

En brännande sanning
En gråtande själ

 

Smeker din kind
En sommarvind

 

Kittlar dina tår med sanden


Och handen din vilar runt min nacke

 

Vi skrattar åt ljuset
Och leker med tiden

 

Jag kan inte rå för min inre värld
Som vakar under natten;

 

Stjärnornas spel med det fria.

 

Min bror,
Jag älskar dig
Jag vill tala med dig nu i natt

 

Minns du när vi lekte Rapport?
Jag som journalist i rutan
Och du som kameratillverkare och fotograf

 

Minns du den gången?
Tänker du på mig ibland?

 

Ibland kan dårskapen fånga min tanke
Är jag ensam i världen,
fanns jag någon gång?

 

Ibland kan dårskapen forma en önskan
Delar jag ögonblicket med er alla
Som jag älskar och vill nå?

 

Generöst delar jag livets skatt
Att våga
Envist väga
Att uppbåda sanningens kraft

 

Förvägra väntans slöseri
Lockas av tillfällighetens gyckleri


Att mötas som du och jag
Var som solens och månens frieri

 

Tårdroppen stelnar på vinterängen
Skiner och glittrar

 

Smeker din kind
En sommarvind

 

Kittlar dina tår med sanden

 

Och handen din vilar runt min nacke

 

Melodin spelar i mitt huvud
Och leker med tiden

 

Jag kan inte rå för min inre värld
Som vakar under natten;

 

Stjärnornas spel med det fria.

 

Vad är det med denna värld?
Vart är den på väg?

I min ålder börjar man kännas vid sanningens arma betydelse

 

Vi lekte bortom skogen
Kullarnas tid
Konsert för flickorna
Tennisracketen som gitarr

 

Stjärna redan då
Ett brinnande bloss slocknade på vår himmel

 

Ibland kan dårskapen fånga min tanke
Är jag ensam i världen
Fanns jag någon gång?

 

Ibland kan dårskapen forma en dröm
Delar jag ögonblicket med er alla
Som jag älskar och vill nå?

 

En dans på golvets konfetti
Lyckliga äro alla
Av frid för oss
Av glädje för vår framgång

 

Förvägra väntans slöseri
Under alla dessa år av sår och riveri


Att mötas som du och jag
Var som solens och månens frieri

 

Man saknar tiden som var
Ur tid och rum är du funnen och kvar

 

Du ber mig vara tyst och glömma
Och jag lovar för ditt hjärtas väl

 

Som att kasta tärning och väga mål mot mörker
Bejakar du ödslighetens vallar

 

Nu ror jag över gröngrumliga vatten
Letar efter ny tid och skatter

 

Jag vill beröra din måne
Smeka din äng
Jag vill fånga din värld
Och dra ut den med magiska fingrar

 

Driv mig bort om jag gör dig illa
Driv mig bort om jag berör din kropp

 

Snälla kom och håll om mig en stund
Låt mig glömma dessa år

 

En detektiv efter nåd och saltets vatten
Lovar att åkalla det kalla och tomma

 

(c) jag


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0